Köpeklerde öğrenme 3 farklı şekilde olur..
1-Gözlemleyerek Öğrenme:
Bu öğrenme şekline taklit ederek
öğrenme veya sosyal öğrenme adı da verilir.Bu öğrenme; herhangibir neden için
gönüllü bir harekettir.Köpek bu davranışını iradesi ile sergiler, irade dışı
gelişmez. Köpekler başka bir köpeği,insanı veya başka bir hayvanı izleyip
taklit ederek öğrenebilir.Evde yaşayan köpeklerin birçoğu kapalı kapıları
açabilmektedir.Bu durum tümüyle sahibini gözlemleyerek öğrenilmiş bir
davranıştır.Havlayarak isteklerine ulaşan bir köpeği izleyip taklit eden
birbaşka köpekte isteklerine ulaşmak için havlamaya başlar.Böylece
gözlemleyerek bir şeyi öğrenmiş olur.
2-Klasik Koşullanma :
Bir uyarıya yanıt olarak gelişen
refleksel tepkinin ,aynı uyarıcıya eş zamanlı (yada hemen evvel) ikinci,nötr
bir uyarıcı ekleyerek yeniden oluşmasını sağlamak ve nihayetinde ilk uyarıcıya
gerek kalmadan sadece ikinci nötr uyarıcıya maruz bırakılarak aynı tepkinin oluşturulması.Bu
tepki gayri iradidir.Bu tip öğrenmede dört etken vardır.
a) Koşulsuz uyarıcı b) Koşulsuz tepki c)Koşullu
uyarıcı d) Koşullu tepki . Rus
Fizyolog ve araştırmacı Ivan Pavlov bunu, yemek – salya, zilsesi-salya olarak
deneyimlemiştir.Klasik koşullanma ile oluşan salya gibi organsal yanıt irade
dışıdır.Köpek bunu kontrol edemez.Klasik koşullanmada farklı iki uyaran ve bir
yanıt vardır.Köpeklerin yaşamlarında hergün,her zaman klasik koşullanma meydana
gelebilir.Örneğin;tuvalet eğitimi de bir klasik koşullanmadır.Sidik kesesi dolu
bir köpek, dışarıda bu dürtü ile hareket eder.Sokakta yerleri koklamaya
başlar.Koşulsuz uyaran;burada idrar kesesinin doluluğudur.İdrarın yapılması ise
koşulsuz tepkidir. Çiş yapar yapmaz veya yapmadan hemen önce “çiş” denilerek
koşullu uyarana maruz bırakılırsa bir süre sonra köpek idrar yapma ihtiyacında
olmasa bile “çiş”komutuyla idrar yapar.
3- Edimsel Koşullanma :
Bu koşullanmanın bir diğer adı;
operant öğrenmedir.İstenilen bir davranışın koşullandırılmasıdır.Klasik
koşullanmada tetiklenen refleksel bir davranış varken , edimsel
koşullanmada;istemli olarak davranışı sergileme durumu vardır.Uyarana karşı
tepkileri seçme ve davranışta bulunmada serbesttir.Köpek bir davranışın ne
türden sonuçlara yol açacağını öğrenir.Davranışının sonuç ile bağlantısını
kavrar.Davranışının sonucuna bakarak ödüle götüren yolu öğrenir.Bu yöntemde
davranışın devamlı olması ve daha iyi sergilenmesi için pekiştireçler
kullanılır.Pekiştirme ve cezalandırmalar 1-3 saniye içinde olmalıdır. Edimsel
koşullanmada köpek; bunu yaparsam bu olur, şunu yaparsam şu oluru öğrenir.
Edimsel koşullanmada dört farklı
terim ön plana çıkar. Bunlar; pekiştireç,ceza,pozitif ve negatiftir.
Pekiştireç; Herhangi bir davranışın gönüllü olarak tekrarlanmasını
sağlar.Örneğin ; köpeği çağırıp size geldiğinde ona lezzetli bir ödül
verirseniz ,daha sonraki çağırmalarınızda gelme ihtimali artar. Geldiğinde ödül
vererek ,çağırdığımız zaman gelme davranışını pekiştirmiş oluruz.
Ceza: Bir davranışın oluşma ihtimalini azaltır.Örneğin
çağırdığımızda yanımıza gelen köpeğe kızar , bağırırsak bir daha çağırdığımızda
gelme ihtimali azalır.
Operant öğrenme ile ilgili
terimlerin ikinci seti; Pozitif ve Negatiftir.Bunlar iyi ve kötü anlamına
gelmemelidir.Pozitif; herhangi bir şeyin eklenmesi , negatif ise çıkartılmasını
ifade eder.Pozitif ve negatif kavramları ,pekiştireç ve ceza ile birlikte
kullanılır.
PEKİŞTİREÇ
Pozitif Pekiştireç
Köpeğin
hoşuna giden şey ortama eklenerek istenen davranışın tekrarlanma ihtimali
artırılır.
(Otur komutunu yerine getiren
köpeğe ödül bisküvisi vermek)
Negatif Pekiştireç
Rahatsız edici uyaranın
kaldırılması.
(Tasmasını çekiştiren köpeğin dur
komutuna uyunca tasmasının gevşetilmesi)
Pekiştireçler , davranışın oluşma
ihtimalini artıırılar.
CEZA
Pozitif Ceza
Rahatsız edici uyarana maruz
bırakma
(Odaya çiş yapan köpeği gizlice
korkutma)
Negatif Ceza
Köpeğin hoşlandığı şeyin
kaldırılması.
(İlgi toplamak için üzerimize
atlayan köpeğe dokunmamak ve ilgiden yoksun bırakmak.Birsüre sonra köpek beklediği
ilgiyi bulamayınca üzerimize atlamaktan vazgeçer)
Cezalar davranışın oluşma
ihtimalini azaltırlar
Köpek eğitiminde operant öğrenme
yöntemi sözkonusudur.Eğitmen;her zaman öğrenme sürecinde olan köpek için uyarı
(komut) - yanıt (komutun yapılması) –
ödül üçgenindeki kontrolördür.Uyaran,köpekte bir yanıta neden olur.Sonuç; ödül
ya da cezaya götürür.Köpeğin davranışı pekiştirilir veya cezalandırılır.Köpek
davranışının sonuç ile bağlantısını ödül yada ceza ile kavrar.Köpeğin seçme
hakkı vardır.
NoT:Bu yazım petinfo dergi Şubat 2015 sayısında yayınlandı
NoT:Bu yazım petinfo dergi Şubat 2015 sayısında yayınlandı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder